- ΝΕΑ /
- Παρουσίαση της έκθεσης για το ζωγραφικό έργο της Θάλειας Καλλιγιάννη
Παρουσίαση της έκθεσης για το ζωγραφικό έργο της Θάλειας Καλλιγιάννη
Δεκέμβριος 2024
Θέμα : “Έκθεση για το «ναΐφ» ζωγραφικό έργο της Θάλειας Καλλιγιάννη, στο Πολύκεντρο Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά”
Ο Δήμος Πλατανιά σε συνεργασία με τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων παρουσιάζει 59 Ζωγραφικά έργα από τη μόνιμη συλλογή «ναΐφ» ζωγραφικό έργο της Θάλειας Καλλιγιάννη την Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021 και ώρα 20:00, στο Πολύκεντρο Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά.
«Θάλεια Καλλιγιάννη: Ο ζωγραφικός της κόσμος», σε επιμέλεια της Δρ. Αλεξάνδρας Κουρουτάκη, ιστορικού τέχνης.
Εκτίθενται 59 ζωγραφικά έργα από την μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων.
Η είσοδος στο Πολύκεντρο Βουκολιών θα είναι ελεύθερη για το κοινό και η είσοδος στον εκθεσιακό χώρο θα γίνεται ανά ομάδες.
Ώρες λειτουργίας της Έκθεσης 10:00π.μ. έως 13:00μ.μ. και 18:00 έως 21:00.
Διάρκεια από 29 Ιουλίου έως 25 Αυγούστου 2021.
Θα τηρηθούν το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο και όλα τα μέτρα προστασίας από τον Covid-19.
Η επιμελήτρια της έκθεσης δρ. Αλεξάνδρα Κουρουτάκη επισημαίνει
«Στο Πολύκεντρο Βουκολιών του Δήμου Πλατανιά παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κοινό, το «ναΐφ» ζωγραφικό έργο της πολυπράγμονος Θάλειας Καλλιγιάννη, μιας πνευματικής προσωπικότητας του περασμένου αιώνα που σφράγισε με την λογοτεχνική, δημοσιογραφική και εκδοτική της δράση πολλούς τομείς των γραμμάτων και του πολιτισμού της Κρήτης. Η Καλλιγιάννη τίμησε τα Χανιά, δωρίζοντας στο Δήμο Χανίων τη συλλογή της βιβλιοθήκης της και το σύνολο σχεδόν του ζωγραφικού της έργου.
Το ζωγραφικό έργο της Καλλιγιάννη μας καλεί να μεταβούμε μέσα από τα κύματα του χρόνου, στη δική της «aetas aurea», στην Κρήτη του Μεσοπολέμου. Η ενασχόληση της με τη ζωγραφική ήταν το αποτέλεσμα μιας υποσυνείδητης νοσταλγίας για τον παράδεισο των παιδικών της χρόνων, τον Πλατανιά, τον τόπο καταγωγής του πατέρας της.
Το πλούσιο σε θεματολογία ζωγραφικό έργο της Καλλιγιάννη πηγάζει από μια αναμφισβήτητη καλλιτεχνική καταβολή και καταγράφει τοπία του Πλατανιά, παραδοσιακούς οικισμούς, φανταστικά τοπία, νεκρές φύσεις, πορτρέτα και σκηνές της καθημερινής ζωής της Κρητικής υπαίθρου, με «τη γλώσσα της καρδιάς», με οδηγό το ένστικτο και το συναίσθημα. Στο σύνολό του, το ζωγραφικό της έργο συνθέτει έναν οικείο κόσμο στον οποίο ο γηγενής θεατής και επισκέπτης συμμετέχει νοερά, αναγνωρίζοντας σε αυτόν στοιχεία από το παρελθόν του, κομμάτια της ζωής του και των προσωπικών του στιγμών.
Στην έκθεση παρουσιάζονται επιλεγμένα ζωγραφικά έργα της Καλλιγιάννη (ελαιογραφίες και υδατογραφίες) που διαθέτουν το «άρωμα της αθωότητας», την αμεσότητα και τη «φρεσκάδα της έκφρασης» που θεωρούνται βασικά χαρακτηριστικά της ναΐφ ζωγραφικής[1]. Θα πρέπει ωστόσο να τονιστεί πως η Καλλιγιάννη θέλησε να πειραματιστεί με τη ζωγραφική και να εξελίξει τα ζωγραφικά της μέσα, γεγονός που την κάνει να ξεχωρίζει από άλλους ναΐφ ζωγράφους που σπάνια ενδιαφέρονται να εξελίξουν το προσωπικό τους ύφος[2]. Η λυρική διάθεση, η αφηγηματική και διακοσμητική πρόθεση, η φωτεινή παλέτα και ο συγκινησιακός φόρτος των χρωμάτων αποτελούν σημαντικά χαρακτηριστικά της ναΐφ ζωγραφικής της Καλλιγιάννη που ζωγραφίζει από καρδιάς για να καταγράψει την απήχηση που είχε η πραγματικότητα στην ψυχή της. Αυτή η τέχνη με τον πηγαίο αυθορμητισμό και την κολορίστικη ευαισθησία, έχει κάτι από τη δροσιά της τέχνης των παιδιών και από τη μαγεία της επιστροφής στις ρίζες της καλλιτεχνικής έκφρασης».
[1] Thilmany Robert, Critériologie de l’art naïf, Max Fourny, 1984, σελ. 26.
[2] Λυδάκης Στέλιος, Οι Έλληνες Ναΐφ Ζωγράφοι, εκδ. Μέλισσα, Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, 2002, σελ. 14.