- ΝΕΑ /
- Φιγούρες και σακίδιο με αυτιά
Φιγούρες και σακίδιο με αυτιά
Δεκέμβριος 2024
Απόσπασμα από το συνοδευτικό κείμενο της έκθεσης
Φιγούρες και Σακίδιο με Αυτιά, Γκαλερί Citronne, Πόρος, 2017
Mια μικρή μακρόστενη βιτρίνα, αναρτημένη στον τοίχο, γεμάτη tricks, πάνω στην οδό Ακαδημίας, απέναντι από την εκκλησία της Ζωοδόχου Πηγής, μου κρατούσε άσβεστη τη φλόγα της φαντασίας μου για χρόνια, επί καθημερινής βάσης, πηγαίνοντας και γυρνώντας από το σχολείο.
Χρωματιστά, μικρά, ευτελή, ανόμοια αντικείμενα ίσα που να χωρούν σε μια λεπτή επίπεδη γυάλινη επιφάνεια εμπεριείχε σοφία αιώνων και κόσμους ολόκληρους από την ταχυδακτυλουργία, τη γλυπτική και την ψυχαγωγία.
Στο άνοιγμα της ψηλής πόρτας της εισόδου του κτηρίου, πάντα στα δεξιά, ήταν καθισμένος ένας επιβλητικός, ευγενής, σιωπηλός κύριος, με βαθύ βλέμμα, φορώντας ημίψηλο μαύρο καπέλο.
Αυτή ήταν ολόκληρη η επιχείρηση, από τα τέλη του ’60 και όλη την δεκαετία του ’70 και τις αρχές του ’80.
Με τον Γιώργη συναντηθήκαμε στη Σχολή το ’77 και μας ένωσε το μεγάλο πάθος μας για το σχέδιο πάνω στο μοντέλο. Οι άνθρωποι αυτοί για μας ήταν η οικογένειά μας, μέσα από αυτούς εισερχόμασταν στα βαθιά νερά της δουλειάς μας που σήμαινε τη γνώση του ανθρώπου και της ιστορίας του.
Μεταξύ αυτών ο Γιώργης ξεχώρισε τον Σόλωνα ο οποίος ήταν αριστοκράτης Αιγυπτιώτης και τον εύσωμο κύριο Γιώργο.
Ο Σόλωνας στα διαλείμματα της πόζας συνήθιζε να βγάζει το πάνω μέρος των ρούχων του και να στέκεται όρθιος, με τα χέρια στη μέση, προκειμένου να λιαστεί στους διαδρόμους της Σχολής, στο Πολυτεχνείο. “Ίσως να του έλειπε ο πολύς ήλιος της Αιγύπτου!”
Ο κύριος Γιώργος ήταν ψηλός και ευτραφής, οι κινήσεις του όμως δεν είχαν σχέση με την εικόνα του, ήταν ευλύγιστος και αέρινος, θα έλεγε κάποιος ότι μπορεί να ήταν και χορευτής, ακόμα και ισορροπιστής, αφού μέσω των κινήσεών του μπορούσε να εξαφανίσει τον όγκο του.
Οι σπουδές πάνω στο σχέδιο και τον πηλό του Γιώργη με είχαν εντυπωσιάσει, κυρίως ο τρόπος που έψαχνε πίσω από τους ανθρώπους.
Κάποια στιγμή έχοντας σταχυολογήσει όλους αυτούς τους παράγοντες αποφάσισα να γνωρίσω στον Γιώργη το κρησφύγετό μου στην Ακαδημίας.
Μετά από αλλεπάλληλες επισκέψεις, ο Γιώργης κατάφερε να μαγέψει τον κύριο με το ημίψηλο, ο οποίος όπως αποδείχθηκε ήταν επαγγελματίας μάγος και ταχυδακτυλουργός. Έτσι ξεκίνησαν οι μελέτες του, μέσα σ’ αυτήν την είσοδο, κατόπιν διακανονισμού του χρόνου της πόζας και της επίδειξης των τεχνασμάτων. Εκεί θυμάμαι να ξεπετάγονται από παντού πουλιά, λαγοί, αυγά, τράπουλες, μαντήλια και ό,τι μπορούσε να βάλει ο νους μας, αλλά συγχρόνως και να εξαφανίζονται ως διά μαγείας, ώστε να μένει σ’ αυτή την απέριττη είσοδο η απλή ξύλινη πολυθρόνα και ο μάγος με το όνομα Κρις.
Ήταν όμορφος με δέρμα αλαβάστρινο, λευκό, χωρίς ρυτίδες, δεδομένου ότι δεν έκανε μορφασμούς, δεν εκδήλωνε κανένα συναίσθημα και χρησιμοποιούσε το βλέμμα του για να σε καθυποτάξει. Το μεγαλείο της τέχνης του βρισκόταν εκεί, κάτω από το μπορ του ημίψηλου, στα μάτια του. Θεωρώ ότι ο Κρις ολόκληρος ήταν ένα μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Οι τρεις αυτοί άνθρωποι είχαν κοινά χαρακτηριστικά, ήταν μορφωμένοι, μιλούσαν ξένες γλώσσες και είχαν ταξιδέψει πολύ στη ζωή τους, κατορθώνοντας να μεταφέρουν όλα αυτά τα στοιχεία στον τρόπο στάσης της ζωής τους.
Μετά τη Σχολή ο Γιώργης συνεργάστηκε με τον Σόλωνα και τον κ. Γιώργο για τις μελέτες του στο εργαστήριο, ενώ με τον Κρις δούλευε στον ίδιο ακριβώς χώρο μέχρι το κλείσιμο της επιχείρησης.
Συνεχίζοντας τη δουλειά του πάνω στη φιγούρα σε ορισμένους τύπους των έργων του, αντικατέστησε τα μοντέλα με την δική του μορφή, κυρίως στους ακροβάτες και τους ισορροπιστές.
Επισκεπτόμενη πριν από ένα χρόνο το χυτήριο εντόπισα έναν αριθμό έργων που τελευταία προσπάθησε ο Γιώργης να μεταφέρει σε υλικό, επρόκειτο για μια ενότητα την οποία δούλευε σε όλη την πορεία της δουλειάς του.
Ήταν φιγούρες από τον Σόλωνα, τον Κρις και τον κ. Γιώργο καθώς και το σακίδιο με τα αυτιά […]
Αφροδίτη Λίτη
Γλύπτρια, Καθηγήτρια Γλυπτικής στην ΑΣΚΤ